2014. december 5., péntek

OKT. 24.TÚRA  2014.DEC.04.  CSÉNYEÚJMAJOR-GÉRCE

"  Ha igazán szereted a természetet, mindenhol megtalálod a szépséget."

Vincent Van Gogh gondolata

Bár nem erre a szakaszra terveztük a mai túránk,de az elmúlt napok katasztrófa filmbe illő időjárása végett úgy döntöttünk,hogy bezárjuk a túra útvonalán az itt éktelenkedő lyukat.
      Mivel ez a mai táv az újabban megszokottakhoz képest rövidebb,cca 18 km,ezért nosztalgiából  visszatértünk a buszos megoldáshoz és együtt teljesítettük. Megszokásból hajnalban indultunk ,6 óra előtt pár perccel és 7 óra húsz környékén parkoltunk le a Penny Markettnél,Sárváron Kényelmesen átsétáltunk az autóbusz állomásra és a 7,35-kor induló körmendi járattal mentünk ki a túra kezdő pontjára Csényeújmajorba,az egykor sokkal szebb napokat látott,manapság iszonyúan lepukkant majorsági épületekhez. A mai fényképek Laci barátom gyűjteményéből kerülnek a beszámolóba,mert a mi gépünk akkuja lemerült és nem volt nálunk tartalék(ügyesek vagyunk-csak így tovább...)
Impozáns uradalmi épületek az enyészetnek

Az épületek egykor cselédlakásoknak,igazgatási épületeknek és istállóknak adtak helyet.Ma szükséglakásokként funkcionálhatnak.Belesve,nem épp bizalom gerjesztő arcok néztek vissza,így nem is mertünk hosszabban időzni az épületek közt.

Átsétáltunk a  szemben lévő Mária kápolnához,mely kegyhelyként is funkcionál,valamint itt található az OKT pecsét is. A kis kápolnát 1911-ben Estei Mária Terézia Dorottya Főhercegnő építtette,az akkor még virágzó Majornak.
...Kegyelemmel teljes...

A legutolsó ittjártunk óta került a pecsét mellé párna is,de mi mindig sajátot használunk.
Az adminisztráció elvégzése után nekiindultunk a mai túránknak.Az idő háromnegyed nyolcra járt,mikor megtettük az első lépéseket a K.gif  -on,mellyel ezen a részen együtt halad a M+.gif  jelzésű zarándokút is,mely a stájerországi   Mariazellből  tart az erdélyi Csíksomlyóra.
   Pár lépést megtéve az aszfaltcsíkon a jelzések balra fordítottak a Gyöngyös -patak bal partjának töltésére.
A   jól kijárt úton a keréknyomok jól vezettek bennünk a patak mellett. A fű jó tíz centis és elég vízes volt ,elkeltek volna a kamáslik.
A Gyöngyös gátján

Elérve a Gyöngyös zsilipjéig  balra kanyarodtunk a pataktól,de pár lépés után vissza is tértünk hozzá.
Az út során jól látszanak a elmúlt időszak  esőinek a nyomai,mind a patak szintjén,mind a mezők belvizes tavain.
    Elhaladva Sárvár szélső házai mögött átkeltünk a Gyöngyösön és balra kanyarodva az Esze Tamás utcán folytattuk a bandukolást Kb 200 m után a K.gif  beért egy körforgalomba ,melynél felkínálkozott ,hogy a Nádasdy Várat a K+.gif  -on érjük el.Ezzel kb 2 km-t rövidítettünk volna,de ugye a kéktúra útvonala nem arra megy és a bélyegző hely sem esne útba.
   Ezért szomorúan bandukoltunk tovább a város felé.Átkeltünk a Nádasdy utcán,mely egyben a főutca is ,és a már ismert buszpályaudvaron keresztül elértük az ipartelepet,mely nem a legszebb része a városnak.Elérve a vasúti síneket,jobbra fordultunk és pár száz m.után elértük az ellenőrző pontot a sárvári vasútállomást.
A felújítás alatt álló vasútállomás

Az épületet jelenleg felújítják,így az előtte lévő bódéban,ideiglenes pénztár, kaptuk meg a dátumbélyegzőt.
Kicsit fújtunk,összegeztük az eddigi utat.mely 4,7 km volt ,gyakorlatilag szintemelkedés nélkül jöttünk eddig. A táv megtételéhez 55 percre volt szükségünk.

Ezek után kezdtük meg a város igazi arcának a megismerését. A régi polgári házak közti utcákon kanyarogva értünk ki a város főterére a Kossuth-térre.

Sárvár a nevét valószínűleg a váráról kaphatta,mely eredendően földvár . A település már az őskorban is lakott volt.A római korban Bassiana néven volt ismert,fontos állomása volt a borostyánútnak,mely itt kelt át a Rábán.
   A mai város a Rába két partján áll a Gyöngyös torkolatánál. Elsősorban gyógyfürdőjéről és a Nádasdy várról ismert.  Turisztikailag hazánk egyik legjelentősebb települése,látogatottsága az első tízben van.
Nádasdy-vár

A téren elhaladtunk a rk .templom és a hősi emlékmű előtt,melynél megálltunk egy néma főhajtásra. A nevezetességeket most belülről nem néztük meg,részint már ismertük,részint ,mert el szerettük volna érni a kiszemelt buszt.

A    K.gif   a várat az északi várkapunál,  balra kanyarodva kerüli meg az egykori várárokban található parkon keresztül, platánok alatt .Az óvároson át, kanyarogva  értük el újból a Gyöngyöst,elhaladtunk egy öreg téglaépület(malom)mellett,mely a patakra épült és elértünk egy hidat,melyen átléptünk a patak jobb oldalára,ahol a töltésen értük el a városi sportpályákat majd a Csónakázó-tavat.
és a kacsáknak ?...

A tópartján hangulatos sétautakon folytattuk az utat,néhol átkelve a a szigeteket összekötő hidakon .Érdekes,hogy fürdeni tilos tábla van kitéve több helyen,de a vadkacsák vidáman lubickolnak(he-he)

Kiérve a tavaktól és a parkból,ahol inkább megérzésre hagyatkozva haladtunk semmint a jelzések után, elértük Sárvár fő attrakcióját a gyógyfürdőt,melynek a  város a gazdagságát és virágzását köszönheti.
A gyógyfürdő
Látszik a fürdőn a gondos gazdák keze nyoma ,csodásan felújított és ápolt állapotban van. A környéken rengeteg a wellness szálloda ás panzió,amik folyamatosan épülnek,szépülnek. A fürdő parkolójában most is rengeteg autó állt.
   Jobbra lépve, a valamikori 84-es főút melletti járdán(kerékpárút) haladtunk tovább. Az út még így is forgalmas,pedig már elkészült az elkerülő út,jókora terhet levéve a város útjairól. Jobbról a zsidó temetőt,balról az egykori cukorgyár területét elhagyva értünk értük el a Rába hídját,majd elhaladva a Tesco mellet búcsút intettünk Sárvárnak.Jobbra feltűnt a régi országút kétlyukú hídja(gyerekkoromban párszor átmentem rajta) és elértük az egykori Herpenyő Csárdánál Hegyközség épületeit.
Mementó

A település rész Sárvárhoz tartozik,elsősorban szőlők és hétvégi házak alkotják,jellegzetessége az erődszerű templom.
Hegyközség ,rk templom

A volt csárdánál a K.gif  balra kanyarodik az ostffyasszonyfai országútra,melyen előbb hétvégi házak,gyümölcsösök ,majd erdők közt kapaszkodunk a 84-es elkerülő szakaszára.A forgalmas főúton átkelve a Haraszt erdőben haladtunk tovább az aszfaltcsíkon ,jó 5-600 m után a K.gif  élesen jobbra D-DK-i irányba fordulva haladt tovább az erdőben a Közép allén.A nyílegyenes erdei úton gyertyánok,tölgyek és fenyők közt egy balkanyar után elhaladtunk egy hangulatos tavacska mellett,majd enyhe emelkedőt leküzdve átkeltünk a Lánka-patak hídján,majd az egykori Zalabér-Sárvár vasút megszűnt nyomvonalán. Kiérve a gyertyánosból egy rét szélén haladva értük el a Celldömölkre vezető országutat.
   Innét a K.gif  egyenesen halad tovább az Alginitbánya irányába.Olvasva más túratársak beszámolóját úgy döntöttünk,hogy mi nem arra megyünk,hanem balra kanyarodva a K+.gif-on folytatjuk az utat,mivel egyrészt ez érinti a sitkei kápolnát,másrészt sokkal jobb minőségű úton vezet mint a hivatalos kék,mely gazos,bokros ,elhanyagolt részen vezet.
    Pár lépés után jobbra kanyarodtunk és elértük a kálváriakápolnát,melyet Balázs Fecó mentett meg az enyészettől az 1980-as évek közepén.Azóta minden év augusztusában rock fesztivált tartanak itt,melynek bevételét az épületre költik.
A "rock" kápolna

A domboldalról remek kilátás nyílik a falura és a Felsőbüki-Nagy Kastélyra,mely Sitke másik látványossága.http://hu.wikipedia.org/wiki/Sitke

A nézelődés közben megettünk egy szenyót és egy csúcscsokit(?),majd a tisztást és a kápolnát D-i irányba hagytuk el. Innét a K+.gif  előbb egy akácoson,majd présházak,szőlők,gyümölcsösök közt emelkedik a Hercseg-hegy platója felé.Útközben egypárszor kiláttunk a környező falvak felé.
Kitekintés a Hercseg -hegyről
.Fel-fel tünt Celldömölk és a jellegzetes Ság-hegy kúpja is. A távolban Somló és a Bakony vonulata zárta le a panorámát.
   Egy szántó mellet értünk fel a hegy csúcsára  ahol K.gif  csatlakozott az eddigi túrautunkhoz.
Visszatérés a kékre

Az elágazóban újból kereszteztük az egykori vasút nyomvonalát,majd egy dűlőúton ereszkedtünk ,Gérce felé. Jobbról feltűntek az alginitbánya meddőhányói,balról a már régóta látható panoráma színezte a látképet.. Továbbra is présházak,gyümölcsösök közt ereszkedtünk.míg elértük a falu szélső házait.
   A falu végén újfent kereszteztük az egykori vasutat ,majd az Ady utcán értük el a főutcát, azon balra kanyarodva a központot.Elhaladtunk a könyvtár és a hősi emlékmű előtt,melynél egy néma főhajtás idejére elidőztünk.
Gérce,könyvtár...

Gérce  a Kemenesalján Sárvár és Celldömölk szomszédságában fekszik,a 84-es főút mellett.Irásos emlékek a XIV.ik sz.elejéről említik először.http://www.gerce.hu/hu/koszonto

Pár lépéssel elértük a Kismackó Büfét,ahol a kedves tulajdonos hölggyel már ismerősként üdvözöltük egymást.Kértünk egy-egy sört,volt aki forralt bort,elkértük a bélyegzőt és elvégeztük az adminisztrációt.
   Sárvártól megtettünk 13,5 km-t,miközben felfele kb 150,lefele pedig cca 160 m-t haladtunk 3 óra 5 perc alatt.
    Mivel a busz indulásig még volt bő negyed óránk,kértünk még egy kört,kedélyesen elbeszélgettünk a rendkivűl kedves tulajdonossal .
   Pont a busz indulásakor léptünk ki a büféből,felszállás után nem maradt más hátra mint az evangélikus templom látképével búcsúzni Gércétől.
...és a ref.templom

Visszatérve Sárvárra,autóba pattantunk és 3 környékén már itthon fogyasztottuk a jól  megérdemelt whisky-colánk.

Bár nem erre  a szakaszra készültünk,azért egy kellemes,gyors túra napon vagyunk túl. A szakasz nem tartalmazott semmi meglepetést.Elég egyhangú ,unalmas rész,némileg Sárvár és Sitke  emeli a színvonalát.Ez a táv sem hívogat bennünk vissza,de ugye ez is az OKT része.

Térkép és szintrajz a szakaszról: